…HARI JUMAAT YANG MULIA DI KL SENTRAL…

KL SENTRAL…

Tempat tujuan aku yang paling utama lah kiranya untuk aku sampai ke tempat kerja
mahupun ke rumah dan kemana-mana ajalah.
tapi selama tiga tahun aku menaiki komuter di kl sentral ni ada satu benda yang aku amat musykil tentang kl sentral… iaitu….

bila tibanya hari jumaat dari pagi selepas subuh sampailah kemalam tatau waktu, sebab aku tak pernah balik malam-malam buta abis lewat jam 7malam.
KL Sentral akan sepenuh penuh penuhnya manusia. nak-nak lagi bila dalam komuter!
manusia manusia ni pulak ada yang bawak berbagai beg, beg besar la, yang kecik-kecik la, tak terkecuali yang tak bawak beg langsung hanya berlenggang kangkung mak minah.
apakah kena mengena mak minah dan lenggang kangkung???
sila abaikan yea bukan aku nak cerita pasal beliau dan kangkungnya pon.
aku heran jadinya, kemana ajalah manusia-manusia ni nak pergi setiap kali hari jumaat? balik kampung kah? uihhh rajin bebenor setiap hari jumaat nak balik kampung. biar betik!

nak nak lagi waktu petang bila orang balik kerja, fuhhh tahap kepadatan tak payah nak sembang lah.
masa ni memang akan berlaku sesi penyardinan didalam tin!
(memang penuh padat macam ikan sardin dalam tin)
berlaku jugak sesi pekik memekik
(macam paso kat kampung aku…haa Ikan ikan murah-murah tiga hengget sekilo!)
tak lupa sesi tolak menolak maki memaki..!
memang sentiasa bengkek kalau naik komuter di hari jumaat.
sebab akan sesak dengan manusia dan delay je memanjang. kemana ya manusia manusia ini? acu citer.

“ooittt ooiittt ooiittt pikir-pikirlah sikit orang lain nak balik kerja, kot yea pon korang nak balik kampung ke tunggu lah esok. dah kalau meroyan sangat tahap cipan, tak boleh tak tengok kampung, kalau tak nampak kampung menjelang subuh esok korang akan pengsan 30 hari 30 malam ke…korang balik la malam malam sikit. waktu orang semua dah balik kerja, tolongla oit jangan nak berasak dengan orang yang nak balik kerja… tak reti-reti le? takkan la itupun nak kena adakan kelas ajar korang, waktu orang sibuk balik kerja korang ssiiiiibuk nak balik kampung!”

kalaulah aku ni wartawan mau aja aku pegi nanya dorang tu kemana agaknya destinasi dorang?
sampai beg mengalahkan orang yang nak balik tiga bulan lamanya.
mat saleh pon sembah ratu kat korang tengok cara korang bawak beg
dari moyang ke cicit beg engkau orang bawak.
dan yang penting pesal sibuk sangat nak balik waktu orang balik kerja?
dahla komuter tu dikuasai oleh mat mat dan minah minag indon…bangla…nepal…pakistan…filipina…myammar… adussla. dorang pon sibuk nak balik kampung gak ke? bagus jugak, balik tak payah datang mesia agy yer? buat semak mesia ke korang ni.
(penyataan adalah untuk mereka yang suka buat hal kat mesia ni, yang datang cari rezeki halal dok dendiam aku no hal punya)

kekadang tu bila dok atas bus atau komuter aku sempat la terpikir.
aku ni kat bumi mesia tanah air ku yang terchenta ke atau sekarang kat bumi jakarta/india.
rata-rata kat sana akan guna bahsa indon dan segala macam bentuk bahsa ibunda mereka.
yeeenaddaii duk mesia maaa cakapla bahsa mesia.
dah tu bila sampai aja kat stesen Segambut lau naik komuter la, semua mereka-mereka ni akan mencicit keluar macam anak ayam baru lepas dari kandang
(aku mang bengang dgn dorang sbb dorang ni mang xreti bahsa…dah dikata dh penuh komuter tu tetap jugak dorang tolak2 nak masuk… vongokss!!)
benda macam ni selalu akan berlaku di stesen SEREMBAN – RAWANG – SEREMBAN.
dok sentul pon sama lah jugak sesak di hari jumaat.

tapi berlainan pulak pada hari isnin, dimana komuter akan lenggang…
leh buat tarian akrobatik lagi kat dalam tu.
haaa..so itulah jumaat di Kl Sentral, kalau korang nak rasa korang terailah naik,
aku syorkan KL SENTRAL-RAWANG di hari jumaat.
baru korang dapat rasa bertapa nikmatnya naik komuter!

 

notatangan:: nasiblah dah ada coach wanita sekarang, itupun ada lelaki-lelaki yang vongoks pasan diri tu wanita kot. main aci masuk dan duduk jea.

…JOMLAH JOIN CIK IEYZA BUAT KERJA GILER…

ini sambungan daripada cerita aku yang balik kampung tu.

lepas je turun dari flight Air Asia kat lapangan terbang KLIA aku terus naik bus yang disediakan untuk ke perhentian bandar tasik selatan (kot) dan amel tiket ERL untuk ke KL Sentral.
perjalanan dalam bus memakan masa lebih kurang 30 hingga 45 minit.
jauh jugaklah. tak dapat aku nak bagi masa yang tepat sebab aku tidur disepanjang jalan. hahaha!
sampai stesen aku tunggu ERL untuk ke KL Sentral.
sungguh canggih dan mewah rupanya ERL ni, berdesssuuup perginya.
aku sampai KL Sentral lebih kurang 20minit kemudian. pikir r berdesup ke tak.
kira ni pes time aku naik ERL. fuhh memang teruja kodok habislah aku kat situ.

bila dah sampai aku pun nak beli lah tiket komuter ke batang kali.
dalam minda dah terbayang-bayang tilam yang empuk memanggil-manggil aku.
ohh sungguh seronok rasanya menyondol-yondol diatas tilam tu nanti.
tapi pada saat tu jugak aku memang terasa benggang giler sebab kaunter semua tutup dah tu bila pulak aku nak beli tiket kat mesin tiket tu orang KTM maklumkan aku tak leh beli kat situ sebab perjalanan tren terpaksa diberhentikan selama dua jam.
DUA JAM okeh! sebab ada tren kargo tergelincir. mana tak tergelincir kalau bawak macam ribut
tapi bawak komuter macam siput sedot!. GILAAA!!
apa aku nak buat kat situ selama dua jam?
kalau ada tayangan gambar ke, tempat rehat ke, takpelah jugak. neyhh… NOTHING!!

makanya aku pon dengan konpidennya dan berlagak nya menapak ke tempat bus di tingkat bawah
dengan harapan dapatla aku naik bus ke SOGO tapi… tak ada satu pon bus untuk ke SOGO.
jalan punya jalan dengan aku punya high heels yang tiga inchi tu dan dengan beg yang berat,
aku terjumpa stesen monorail. orang kat situ suruh kami naik monorail ke Medan Tunku, so berjalan kaki SOGO lepas tu. dia kata dekat je.
jadi aku ikut lah cadangannya. NO CHOICE!
tapi sebenarnya dari medan tunku ke sogo memang lah sangat jauh.
kununnya dekat la sangat kan? mang angin je aku rasa.
then jalan lagi untuk ke stesen bus depan sogo tu untuk naik bus ke Rawang.
rupa-rupanya ada sorang kakak tu cakap nak ke Rawang kena tunggu bus kat depan lagi, bukan kat situ.
menapak lagilah sambil melilau cari pondok bus yang dikatakan itu.
huh! buat malu je jadik rakyat malaysia cik ieyza oi, sesat kat bumi sendiri!

akhirnya bila kaki dah lenguh dan rasa macam nak cabut buang letak tepi dulu barulah jumpa pondok bus
dari rawang pulak naik tren ke batang kali.
kemudian ambil teksi sampai depan rumah dan ambil kereta terus ke bukit beruntung.
esoknya tanpa ragu-ragu lagik aku amik UL (urgent leave ye sayang) sebab kaki aku memang rasa dah nak tercabut dan lenguh sangat satu badan.
memang itu adalah hari paling malang bagi aku. kena tawaf satu kolompo untuk sampai ke destinasi.
betul-betul berjalan sakan la aku hari tu.
pengajaran, lepas ni sesiapa nak balik kampung silalah bawak kenderaan sendiri, lebih mudah atau ada pengetahuan tentang jalan-jalan kat mesia ni supaya ada alternatif lain kalau sebarang kemungkinan yang melanda!

 

Yang pasti KOMUTER ITU SUNGGUH BENGGONGGGG!

…OWH MY HOMETOWN…

Memang lama giler aku tak balik kampung.
kampung aku jauh maaa di kuala terengganu tuh!
ceh! alasan je tu, orang sabah sarawak pon tak ada macam aku kurang-kurang dua bulan balik jugak sekali kan?
aku ni dah 8 bulan tau tak menjenguk kampung..
korang agak-agak la kan, lama tak tu? ngee~

masa balik tu aku tumpang cik kakak, aku tiba kat sentul dari bukit beruntung dalam jam 11 pagi.
cik kakak ambik kat stesen komuter sentul dan kami terus je bertolak ke terengganu.
masa tu jalannya tak payah cerita la, memang jem gile gile punya sebab semua orang pon tengah berasak-asak nak balik kampung kan maklumlah cuti sekolah.
waktu tu rasa macam nak balik kampung beraya pulak, JEM SEPANJANG JALAN!
guna caplocks nak tunjuk jem yang maha hebat dan teruk!
dan itu juga bermakna yang kami akan sampai lewat di kampung.huhuhu.

perjalanan kami ritu ditemani cuaca yang amat panas tak hengat!
sampai terasa la kulit tu terbakar walau kami dalam romeo cik kakak.
dan dalam jam enam petang, aku, cik kakak dan inchik abang selamat sampai ke rumah bonda dan ayahanda… wahhh rindu nyer pada mereka. sebab aku sering perasan sibuk untuk balik ke kampung.
setelah berbulan lamanya barulah nampak batang idung aku yea?

aku balik pun empat hari je , memang terasa kejap sangat-sangat, rasa nak buat apapun tak sempat.
lagipun aku tengah gigih mengumpul cuti untuk raya puasa nanti ni.
nak balik beraya di kampung, kurang-kurang dapat beraya dengan mak ayah, tak kisahla kat mana pon kan?
agenda utama balik ke kampung masa itu adalah memasak makanan yang dah lama aku tak merasa dan tak pernah merasa makannya.
tapi sebelum hari ahadnya bersamaan 06/06/2010 aku pegi kenduri kawan baik aku PUAN EYMA ACHIK.
akhirnya dah kawen kawan aku yang sorang tu. doaku sentiasa mengiringi mu wahai sahabat.
semoga kau bahagia dengan suamimu sampai akhir hayat. sob sob sob. tetiba aku pulak sedih? pehal?

lepas tu hari isnin, kami memasakla anak banak adik badik macam orang nak buat kenduri la gamaknya.
pagi isnin aku makan laksam.
tengah hari pulak cik kakak dan puan emak membanting tulang didapur untuk memasak nasi kerabu.
aku pon tolong lah sama aiyooo korang ni. malas meh nak bangga bangga diri ni. hahahha. riak!
petang pulak aku masak nasi dagang. malamnya kami bakar sotong dengan ikan.
kiranya hari tu memang kami kenduri makan la dengan berbagai juadah yang ada,
sampai tatau nak pilih yang mana satu…
tong perot pulak dah penuh berisi. giler tembam aku balik ke kampung. 

pagi selasa tu aku bertolak balik dengan flight ke KL. cik kakak tak balik sebab cuti sekolah kan lama dua minggu. untuk makluman, cik kakak adalah seorang guru dan semestinya bukan pelajar disekolah itu.
sesungguhnya memang seronok balik kampung, wahhh tak sabar nak balik kampung lagi, berbagai aktiviti melantak dapat aku join sekaki! owhh i will miss u my mom, my dad and my hometown.

…I HAVE BEEN TAGGED…

Satu lagi tag dari Cik NICK.. muachh mekasih cik nick hanya kamo0 je sudi bagi aku biol jawab tag-tag sebegini ^_^

 

BOLD the statements that ARE true to you. Italicize the statements that you WISH were true. Leave the fibs alone. Then, tag 5 people to do the same test.

  • 170cm tall.
  • I don’t know what I want at the moment.
  • I’m not happy.
  • I hate my friends.
  • I hate my life.
  • I hate my grades.
  • I can drive.
  • I’m bored of driving.
  • I have a white handbag.
  • I love dancing.
  • I go clubbing every week.
  • Shopping is bullshit.
  • I have a tattoo of a star.
  • I got my navel pierced.
  • I have friends that take drugs.
  • 90% of my friends smoke.
  • I still hang out with my ex, even though our break up was rather nasty.
  • I’m studying Fashion.
  • I have a business running
  • I hate cartoons
  • I hate someone.
  • I have 10 Lollipops handbags.
  • I buy CLEO every month.
  • My parents don’t know about my blog 
  • I have an iPod.
  • I don’t have faith in the current “one”.
  • My school mates know about my blog.
  • I wanted to be a fashion designer.
  • I love rock emo bands.
  • I hate it when people cancel last minute meet ups.
  • I’m a rebel.
  • I don’t believe in love.
  • High school’s filled with drama.
  • My parents have faith in me.
  • I’ve bought shoes this month.
  • A blogger bitched about me before.
  • I hate sports.
  • I heart Italian food.
  • I hate meeting new people.
  • I hate nail polish.
  • The mother bear gives me hugs.
  • People should start appreciating me.
  • High school was the worst time of my life.
  • I have red hair.
  • One Utama is my second home.
  • I’m a guy.
  • I’m scared of my Biology result exam which I’m going to face someday tomorrow.
  • I hate vacations.
  • We’ll last 🙂
  • I believe in long distance relationships.
  • I’m going to get high and smoke weed one day soon.
  • I’ve robbed an old lady.
  • I’m starting to like applying make-up.
  • I was a tomboy.
  • At times I think I still am a tomboy.
  • I love bitching about people behind their backs
  • I still have a best friend.
  • I have a cat.
  • I hate surprise parties.
  • I hate planning parties.
  • I’m hot.
  • I’m a sinner.
  • I’ve got a DS light.
  • I have a Wii.
  • I cant live without music.
  • Video games are a waste of time.
  • I miss the father bear.
  • I love being in love.
  • I know how to cook.
  • I have 100% freedom.
  • Boys are assholes.
  • I hate Math.
  • I’m happy with what I have.
  • I love horror films.
  • I slept in my parents’ room for 3 days after watching Scream when I was a kid.
  • My old friends keep in touch with me.
  • I don’t read newspapers.
  • The news is such a waste of time.
  • Blogging is a waste of time.
  • I hate animals.
  • I can’t live without make-up.
  • I curse like a pirate.
  • I’m happy with my 11 year old car.
  • I hate people that are smart.
  • I love Orange juice.
  • I can’t drink for nuts.
  • I believe that everyone in their teens have lost their virginity.
  • I’ve got a new phone.
  • I’m going to get a new pair of shoes by the end of this month.
  • I love swimming.
  • I haven’t worked out since March.
  • I think I’m fat.
  • I love my friends and family.
{♥}Lucky 5 pe0ple t0 get this tag g0es t0 :-