…HARI JUMAAT YANG MULIA DI KL SENTRAL…

KL SENTRAL…

Tempat tujuan aku yang paling utama lah kiranya untuk aku sampai ke tempat kerja
mahupun ke rumah dan kemana-mana ajalah.
tapi selama tiga tahun aku menaiki komuter di kl sentral ni ada satu benda yang aku amat musykil tentang kl sentral… iaitu….

bila tibanya hari jumaat dari pagi selepas subuh sampailah kemalam tatau waktu, sebab aku tak pernah balik malam-malam buta abis lewat jam 7malam.
KL Sentral akan sepenuh penuh penuhnya manusia. nak-nak lagi bila dalam komuter!
manusia manusia ni pulak ada yang bawak berbagai beg, beg besar la, yang kecik-kecik la, tak terkecuali yang tak bawak beg langsung hanya berlenggang kangkung mak minah.
apakah kena mengena mak minah dan lenggang kangkung???
sila abaikan yea bukan aku nak cerita pasal beliau dan kangkungnya pon.
aku heran jadinya, kemana ajalah manusia-manusia ni nak pergi setiap kali hari jumaat? balik kampung kah? uihhh rajin bebenor setiap hari jumaat nak balik kampung. biar betik!

nak nak lagi waktu petang bila orang balik kerja, fuhhh tahap kepadatan tak payah nak sembang lah.
masa ni memang akan berlaku sesi penyardinan didalam tin!
(memang penuh padat macam ikan sardin dalam tin)
berlaku jugak sesi pekik memekik
(macam paso kat kampung aku…haa Ikan ikan murah-murah tiga hengget sekilo!)
tak lupa sesi tolak menolak maki memaki..!
memang sentiasa bengkek kalau naik komuter di hari jumaat.
sebab akan sesak dengan manusia dan delay je memanjang. kemana ya manusia manusia ini? acu citer.

“ooittt ooiittt ooiittt pikir-pikirlah sikit orang lain nak balik kerja, kot yea pon korang nak balik kampung ke tunggu lah esok. dah kalau meroyan sangat tahap cipan, tak boleh tak tengok kampung, kalau tak nampak kampung menjelang subuh esok korang akan pengsan 30 hari 30 malam ke…korang balik la malam malam sikit. waktu orang semua dah balik kerja, tolongla oit jangan nak berasak dengan orang yang nak balik kerja… tak reti-reti le? takkan la itupun nak kena adakan kelas ajar korang, waktu orang sibuk balik kerja korang ssiiiiibuk nak balik kampung!”

kalaulah aku ni wartawan mau aja aku pegi nanya dorang tu kemana agaknya destinasi dorang?
sampai beg mengalahkan orang yang nak balik tiga bulan lamanya.
mat saleh pon sembah ratu kat korang tengok cara korang bawak beg
dari moyang ke cicit beg engkau orang bawak.
dan yang penting pesal sibuk sangat nak balik waktu orang balik kerja?
dahla komuter tu dikuasai oleh mat mat dan minah minag indon…bangla…nepal…pakistan…filipina…myammar… adussla. dorang pon sibuk nak balik kampung gak ke? bagus jugak, balik tak payah datang mesia agy yer? buat semak mesia ke korang ni.
(penyataan adalah untuk mereka yang suka buat hal kat mesia ni, yang datang cari rezeki halal dok dendiam aku no hal punya)

kekadang tu bila dok atas bus atau komuter aku sempat la terpikir.
aku ni kat bumi mesia tanah air ku yang terchenta ke atau sekarang kat bumi jakarta/india.
rata-rata kat sana akan guna bahsa indon dan segala macam bentuk bahsa ibunda mereka.
yeeenaddaii duk mesia maaa cakapla bahsa mesia.
dah tu bila sampai aja kat stesen Segambut lau naik komuter la, semua mereka-mereka ni akan mencicit keluar macam anak ayam baru lepas dari kandang
(aku mang bengang dgn dorang sbb dorang ni mang xreti bahsa…dah dikata dh penuh komuter tu tetap jugak dorang tolak2 nak masuk… vongokss!!)
benda macam ni selalu akan berlaku di stesen SEREMBAN – RAWANG – SEREMBAN.
dok sentul pon sama lah jugak sesak di hari jumaat.

tapi berlainan pulak pada hari isnin, dimana komuter akan lenggang…
leh buat tarian akrobatik lagi kat dalam tu.
haaa..so itulah jumaat di Kl Sentral, kalau korang nak rasa korang terailah naik,
aku syorkan KL SENTRAL-RAWANG di hari jumaat.
baru korang dapat rasa bertapa nikmatnya naik komuter!

 

notatangan:: nasiblah dah ada coach wanita sekarang, itupun ada lelaki-lelaki yang vongoks pasan diri tu wanita kot. main aci masuk dan duduk jea.

2 thoughts on “…HARI JUMAAT YANG MULIA DI KL SENTRAL…

    • ::eleenphantsays ::

      hoyeyyy!! atleast ada jugak org yg memahami perasaan sayer… sayer pon naik tiap2 ary dah 2 tahun naik komuter tp jumaat nya paling tak tahan…. haishhh~~

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s