… MY SUPER DUPPER YUMMY VOL.2…

Selain dari Laksam tadi ada satu benda agy yang aku suka makan.
biasalah aku kan hantu makan! pastu bila berat badan naik
mulalah sibuk nak komplen sana sini.
tapi makanan ni aku cuma suka makan kenkadang je,
kegilaan ku padanya tidak seperti kegilaan ku pada laksam.
lagipun makanan ni aku akan makan dalam kuantiti yang sedikit
sebab aku rasa ia cepat muak.
ni adalah second things, second recipes yang aku belajar dengan puan sifu iaitu puan emak masa balik kampung ritu.
haruslah aku belajar bermatian-matian, aku kan nak jadi perempuan melayu terakhir jadi kenalah pandai masak kanz? *okeh siler muntah secara berjemaah*.

nak masak nasi ni memang kena ada banyak frasa,
dan ia buleh dikategorikan dalam makanan yang cerewet.
so aku snap gambo pon ala kadar je,
yelah mana sempat aku nak snap lagi nak masak lagi, silap silap kang semua hangus, semua tak menjadi maka terpaksa menadah telinga mendengar leteren puan emak yang akan memberi pakej khas 3 hari 3 malam.

so….. this is what we call……..

NASI DAGANG TERENGGANU

Frasa 1 –  ni adalah cara nak buat nasi dagang… dimana kita kena gaul dulu nasi tu dengan santan cair… pastu kukus, gaul lagi dengan santan pekat n bahan bahan lain, kukus lagi…. cerewetkan?? kena buat frasa demi frasa tau… kena tau nasi tu dah ready belum untuk ke frasa seterusnya.

Frasa 2 – yang ni agak agak korang nak bagi nasi tu bau wangi n macam kat kedai muleh la letak dalam daun pisang ni…. tp makan macam biasa punya pong boley… no hal punyer….

Frasa 3- okeh! selesai buat nasi… moh kita buat gulai dia pulak… nasi dagang ni opkoz la lawan dia gulai berempah ikan tongkol… ni hasil penangan air tangan aku… wink3…

ni bila semua bahan bahan dah kisar terus aku tumis smpai garing atau betul betul masak.. aku ni jenis kalau menumis sambal aku suka buka api slow n biar dia dok atas dapo lama lama… nampak gaya macam hangus tapi sebenarnya tak….. bila dah letak santan kaler dia akan ok balik dan serta merta jadik kaler meyah yang ummphh!

untuk ringkas kan citer… aku tunjuk yg siap dah jelah yeap… sbb aku mang xada masa nk tangkap gambo manyak2… mana nk jaga tumisan ni lagi mana nk jaga nasiknya lagi…. so ini lah hasil lepas diletak santan dan bahan2 lain. tak ada apa pun bila dah garing letak santan bila dah mengelegak sikit letak ikan, cili.. itu aja pun.


ini lah kuah gulai berempah hasil tangan sayer… walau p0ng tidak cun janji sodap dan menerima kritikan terbaik dari my iron chef..mrs mama….


ini pulak hasil nasi yang aku kukus tadi… bolehlah sebab puan sifu ada kat sebelah so menjadi jelah, cuba puan sifu tak ada jenuh la aku…. mau ada nasik yang keras yang lembik ni…hik3

sesambil tu kita makan pulak dengan acar timun ni… sepatutnya ada karot… tapi ayah kesayangan aku lupa nk letak… muahahahhaha…

dan ini lah hasilnya…. tadaaaaaaaaaaa…… nasi dagang terengganu hasil air tangan ieyza…. hak3… (ni kalo suh aku buat sekali lagi tanpa sifu aku mau ketar lutut ni…. hak3)

jangan lupa…. hidangan air….so kita hidang bersama kopi o’….


notatangan:: inchik chenta hati… kamo0 makan kan masakan sayer?? penat sayer blaja untuk kamo0 tau….

6 thoughts on “… MY SUPER DUPPER YUMMY VOL.2…

  1. wah sedapnyer iza..akak pun suka nasi dagang..my mil olso org terengganu..memang selalu tgk dia buat..tp tgk jer la..tgk banyak kali pun tak reti2 gak hahaha….

    • kak zuran:: muahahahaha… itulah sayer ni p0ng liat nak paham benda2 alah mcm ni, nk2 agy yg remeh tp disbbkan sayer sedar diri sayer ni ppuan (eh3 baru sedar ke??) tpaksa la belajar… jeles tgk org lain pandai masak.
      senang je kak cara nya tapi cerewet la sikit…. sayer failed bhgn sukatan

  2. bgus nye tuan tanah belog nih blaja masak demi chenta hati…
    nk jaga hati laki, kena jga tang perot nye dulu… kan.. ;p

    • cik bantal:: muahahhahahaha!! maklumlah chenta hati mukan berasal dr tempat yg samer, so kenalah masak sedap2 supaya bila dia rasa dia dapat terima masakan tuh… hik3…. betul3 sayer sokong!! sesibuk mana pon kiter kerja, perut suami kena jaga…. air tangan isteri lah pengerat kasih sayang…

      • bgos2… cam tu lah jadik isteri mithali.. tp jgn lupe, kena jgak belaja masak mknan pebret inchik chenta hati anda tu… msak sedap2 ye.. suke mkn pe ye inchik chinta hati tu? ikan jaket ke? :p

        • cik bantal:: uikkk ikan jaket?? ikan apew tu?? ikan cencaru ke?? tak lah inchik chenta hati sayer tak suka makan ikan tu… dia suka makan sotong… wink3… dia lebih suka makan seafood dari ikan2 n ayam2 ni….. so menyenangkan kerja sayer…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s