…BILA CIK IEYZA JADIK ARTIS JABATAN…

Tarikh:: 14 June 2011

Masa:: 7am – 12pm

Tempat:: Ibu Pejabat Kaji Bulan Dan Bintang

uwaaa…. arini terlambat! bangun dah macam biasa tapi bersiapnyer yang luar biasa. maklumlah arini aku ada persembahan koir dan dikir barat untuk APC shortform for Anugerah Perkhidmatan Cemerlang jadi haruslah bersiap cechantek kononnya walhal tak delah chantek pon macam orang dok pandang hari-hari jugak. isk! rini untuk persembahan koir kena pakai baju batik. so up to toe aku seme itam macam orang nak berkabung! smpai blazer pon itam… bila bergambo dah tak nampak blazer dgn baju.ngee~~ pastu ada semat pin bunga kecik kat sebelah kiri kaler ijau. melalak la anak banak atas pentas tu nyanyi lagu ‘Negaraku’, ‘Satu Malaysia’ dengan ‘Malaysia Inovatif’. sebenarnya bukan anak banak pon saja gatai tangan nak tulis macam tu.

:: ahli ahli KOIR jabatan::                                                          

abes menyanyi bergegas ke belakang pentas yang dipanggil bilik VIP untuk bertukar rupa dan baju. persembahan dikit barat seterusnya. mang agak tergesa-gesa lah sampai aku nak ikat rambut pon dah tak sempat masa tu. baru je nak ikat dorang dah panggil beratur sebab persembahan dah nak mula. gila cepat! pakaian tok persembahan dikir barat pakai baju melayu dengan suar slack. selempang batik untuk perempuan dan selempang pelekat untuk lelaki. pastu kepala ikat reben kaler biru gelap yang agak tidak matching dengan tudung dan rambut yang bewarna itam.

tukang karutnya adalah cikgu kami sendiri, Encik Rosli Zakaria aka Encik Ros. ceh! mau kena pelangkung aku kalau dia tau aku tulis nama itu sebagai nama manja beliau. kami gabungkan dengan muzik latar ulik mayang, karut, cari jodoh. idea asal fully from inchik Rosli…hebatkan?

tapi masa mula-mula buat persembahan ada satu peristiwa tragis dan menyayat hati berlaku, iyer aku tipo0. ada satu peristiwa berlaku dimana masa kami tengah seronok menepuk untuk memulakan persembahan, aku tengok kelantai dan aku nampak benda tu tak stabil, langsung bergoyang aku ingatkan aku yang pening tengok penonton ramai sangat. pastu aku nampak KP dan TKP semua keluar meninggal kan kami. sedih tau bersusah payah berlatih KP tamau tengok pon. tapi akhirnya dapat tahu yang berlaku gempa bumi di sumatera sehingga seluruh KL, Selangor, Putrajaya, Pulau Pinang dan mana lagi entah merasa gegaran itu, dimaklumkan juga yang speaker atas tu bergoyang itu sebab KP lari nak tengok apa yang berlaku. memang terasa sangat gegaran nya di tempat aku, apatah lagi di sumatera kan?

masa tu jabatan sangat bz, menerima panggilan telefon tanpa henti. kesian cik telefonis-telefonis sekalian yang cun-cun kat bawah tu. lenguh tangan, tak tertelan air liur menjawab panggilan.

notatangan::hopely tahun depan masih dapat sertai koir dan persembahan. hopely dapat buat yang lebih baik!

6 thoughts on “…BILA CIK IEYZA JADIK ARTIS JABATAN…

  1. dulu aii selalu cakap nak bersara from koir bila dah tensen n tak tahan ngan juruletih koir yg ngajor kami bagai nak rabak suara seolah2 cikgu syafi duk ngajar bebudak af blajo vokal…hoii…setiap ari selagi do re mi tak betul kami x dibenarkan memulakan latihan utk lagu2 yg byk itu…tapi bila sekarang neh dah betul2 bersara rasa rindu untuk koir kembali…for the first time ever aii tak join koir setelah memonopolinya utk bertahun2 sejak keje kat sini…rindunyer saat itu..berlatih bersama kawan2..uhuhuhu wahh thn neh jugak lnpt saya akan kosong tanpa apa2 aktiviti di bahagian sumbangan itu…syahdunyer rasa nnt tgk kat aktiviti saya akan kosong jer…kalo dulu tak cukop ruang nak tulis..tp thn neh ruang terlebey sudah minta diisi…muahahahhaa sengall sebentar…

    • ::nicki:: apakah yang cuba anda ketengahkan disini? apakah ingin memberi tahu bahawa anda sangat aktif suatu masa dulu. muahahaha! okeh gurau. itulah, sayer baru tahun ini terpilih utk koir. akhirnya mereka pandang jugak sayer yang ta berapa nak glamer ini. nasib baik guru vokal kami okeh, tidaklah beliau menyuruh kami berlatih vokal ala2 nak masuk malaysia idol gitu. tapi kalo mosti haruslah tu, dengar kata cikgu vokal dorang dulu cikgu siti hajar. no wonder la. dulu rasa menyampah nak masuk tp skrg rasa sangat2 seronok!!

  2. itu lah yg nak diberitahu sebenarnyer…huahuahuahua takde lah…nak bagi kamu semangat la supaya lebih aktif…mana tau nnt kamu pulak yg naik pentas apc tahun depan…ehehehe zaman kegemilangan aii dah semakin pudar…tp mmg seronok aktif dalam aktiviti jabatan sebab kita boleh kenal ramai org…tp kenkadang rimas jugak sebab bila ade apa2…asik2 kita yg nak kena handle…tp bila dh terlibat dgn semua tuh..rindu pula yg menjelma…teruskan usaha kamu supaya menjadi penyanyi pulak suatu ari nanti…hahahaha

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s