…LAKSA JOHOR…

Tarikh:: 22 Januari 2012

Masa:: 7.00pm

Tempat:: Villa Zaimie, Kuala Terengganu.

 

Yeahh harini jom kita masak memasak stail masterchef US (ai tak minat malaysia punya, harap maklum)

ni sebenarnya resepi daripada pelakon RUBIAH SUPARMAN

so kalau tak sedap jangan salahkan ibu mengandung yea sila salahkan beliau… wakakakaka gila jahat!

ni aku nak bagi resepi, sebab ramai sangat yang request. ni untuk makan banyak. kalau korang nak buat sikit. pandai pandailah korang adjust sukatan dia. sila maklum.

RESEPI LAKSA JOHOR

*hambek ko sekali periuk aku kuarkan….peyok tak bertangkai lak tu hahaha gila sempoi mak aku*

1/2 kg ikan – ikut suka ikan apa, sebaiknya ikan parang.

# 1 inci lengkuas

# 3 ulas bawang putih

# 2 biji bawang besar

# sedikit belacan

# 1 sudu udang kering

2 batang serai – ketuk

1 paket kecil rempah kari ikan

2 sudu makan kerisik

500 gram santan

Asam keping, garam dan ajinamoto secukup rasa.

>>> 1) rebus ikan- ambil isinya dan kisar bersama bahan bahan yang bertanda #.

>>> 2) tumis bahan bahan bersama satu paket kari ikan hingga naik bau

>>> 3)  masukkan santan bersama isi ikan tadi. kacau hingga pekat.

>>> 4) letak asam, garam dan aji secukup rasa. akhir sekali, masuk kan kerisik.

boleh dimakan bersama laksa ataupun spageti. kalau nak sedap letak la fishball, fishcake, tauhu goreng, solok lada. lobak masin ke… ikut kreativiti memasing la nak sedap tu camne kan? okies itu aja. 

notatangan:: sila cuba pastu tinggalkan komen kat sini~

2 thoughts on “…LAKSA JOHOR…

    • ::Aujinz::

      uik! asal johor upanya? saya pon tak in dgr laksa johor ni… hakhakhak. tp dh keluarga suka makan maka buat jelah, i like laksa penang n laksam ^_^

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s