…OUHH BARULAH AKU TAHU, PATUTLAH RIUH JER…

Tarikh:: 24 Julai 2012

Masa:: 9.30am

Lokasi:: Opis yang membosankan…

Semalam kecoh kecoh je kat dinding facebook tu pasal nak tengok payslip.
Aku pon agak kepelikkan pesal la kecoh semacam,
hangin hangin tak lepas lepas nak nengok payslip katanya.

Rupa rupanya gaji bulan ni sekali dengan tunggakan.
tu pun mujur kawan yang bagitahu kalau tak sampai kesudah la aku kepelikkan.

Seriously, aku agak ketinggalan dalam benda benda macam ni. means yang melibatkan gaji. 
Sebabnya aku tak pernah ambik tahu pon pasal gaji aku. Tunggakan ke bonus ke kenaikan ke.
Bukan…..bukan sebab aku berlagak kaya ke gaji banyak ke… gaji aku kecik je wei..
baru 4tahun berkhidmat, apa yang engkau harapkan kan? gaji pegawai? 

Tapi bagi aku…. aku tak kisah dapat berapa, lebih ke kurang ke…
bagi aku itulah rezeki aku… kalau rezeki tak ada, kurangla… kalau rezeki ada…. alhamdulillah….

Sebab tu payslip aku, jangan harapla aku nak print out ke nak tengok ke on dat date kan.
tunggulah 6 bulan ke kalau aku bosan tak ada kerja baru la terasa nak bukak n print kan…
kalau tak, biarlah situ.

Aku tak mengharapkan pape…cukuplah aku ada gaji…. ada duit unutk tampung makan pakai aku…..
tak kisahla banyak mana pon.
Tamaula dikatakan hamba duit pulak kan… pantang dengar, terus bergelojak gembira mentengok.
Syukur atas rezeki yang ada.

Dulu mungkin la, tapi sekarang… semenjak ada orang ambik duit aku
dan hutang dia aku yang tanggung..aku belajar sendiri, belajar untuk hidup sederhana.
biarlah orang nak kata apa pun, berbuih mulut pon orang tak kan faham masalah aku.
kawan kawan terdekat pon selalu pelik aku guna duit ke arah mana, walau dah diberitahu,
tapi siapa nak ingat kan? so lantak pi situ. tak kisah janji aku makan tak pernah mintak duit korang…
kecuali korang nak belanja, its not my fault la… 

Sebab tu jugak, semalam agak kebenggangan Mr Her dengan aku bila cerita sal gaji ni.
aku tak berapa nak faham, pastu dia marah suruh aku fokus apa yang dia cakap techik hati aku kena marah, tak fokus katanya…. padahal dia yang tak paham cakap aku….tak ada pulak aku nak angin.
Aku cerita pasal bulan kenaikan, dia cerita pasal kenaikan gaji, boleh?
nasibla aku ni tak mengamuk sama, bertabah je aku bulan poser ni,
dah tu engkau boleh buat muka tak bersalah kan MR Her sebab marah aku atas salah faham diri sendiri??? -..-” sabo jelah dia ni.
eh biarlah naik berapa pon, aku tak kisah…. janji orang dah kasi terima jelah kan, syukur jelah.
kang orang tak bagi lagi nak angin…. 

Klah, tu je nak cakap… benda sikit je tapi bila dah nama ieyza yang menaip
sependek pendek tulisan pon boleh jadi sepanjang panjang alam….

Leave a Reply

